Decathlon Belgique

Que font-ils pour promouvoir la diversité et l’inclusion ? Découvrez ici les différentes initiatives de cette entreprise.

Decathlon sur les bancs de l’école

Collaboration avec l’enseignement

Pour son magasin de Turnhout, Decathlon collabore avec l’enseignement secondaire spécialisé (BUSO). Un élève atteint d’un trouble du spectre autistique est intégré au sein de chaque équipe. Les enseignants et les collaborateurs RH sont à la recherche d’élèves qui veulent apprendre sur le lieu de travail dans l’esprit de Decathlon. Les équipes aussi doivent y être bien préparées. Chaque équipe reçoit la formation adéquate pour apprendre à connaître les avantages d’une équipe diversifiée. Très vite, l’importance de la diversité des profils sur le lieu de travail est devenue claire. Après deux démarrages réussis dans deux équipes, d’autres ont rapidement suivi leur exemple.

Winkel Decathlon

Apprentis, demandeurs d’emploi, nouveaux profils.

Qu’en est-il du recrutement ?

  • Decathlon

    Lynn

    HR-manager

    "De vragen voor de sollicatie werden op voorhand aan de leerling met Autisme Spectrum Stoornis bezorgd. Zo kon deze zich in alle rust goed voorbereiden. Ook mag de leerling steeds een persoon meebrengen, als geruststelling voor tijdens het gesprek. Deze persoon mag ook steeds het woord voeren indien de sollicatant het woord zelf niet kan of durft nemen. De grootste groep van diverse profielen in onze winkel zijn mensen met Autisme of mensen met een migratieachtergrond. Onze winkel in Antwerpen heeft bijvoorbeeld verschillende vluchtelingen tewerkgesteld. De teams krijgen training rond leadership en diversiteit, bijvoorbeeld met de focus op cultuurverschillen of continuous bias. Daarnaast hebben we echt wel veel expertise in huis, zo zijn er vijf sociaal werkers en verschillende leerkachten die binnen de winkel in werken."

  • Medewerker Decathlon

    Sophie

    Project leader Diversity & Social Impact Decathlon Belgium

    "Bij Decathlon leggen we echt de focus op de mensen en hun sterktes. We zoeken niet naar competenties die er niet zijn. Het is belangrijk om naar de regio te kijken waar iedere winkel zich bevindt. Het is bijvoorbeeld moeilijker vluchtelingen binnen de winkel van Luik op te leiden terwijl dit in Brussel veel makkelijker zou zijn. We moeten zoeken naar de match tussen omgeving, demografie en Decathlon. Lokaal een sociale impact hebben is een belangrijke peiler in ons personeelsbeleid."

Tenir compte des clients et des collaborateurs

Tout le monde n’est pas pareil

« L’amélioration de l’accessibilité dans les magasins a aussi pris une nouvelle dimension. Quand nous avons instauré des caisses en libre-service, il est rapidement apparu que les personnes en fauteuil roulant ne pouvaient pas les utiliser, parce qu’elles étaient trop hautes. Il fallait aussi adapter les écrans tactiles pour les personnes malvoyantes. Decathlon met tous les articles en ligne pour donner le plus d’informations possible aux personnes en situation de handicap. Bien entendu, ces informations doivent toujours être correctes. Et le magasin de Gand applique depuis peu un système “d’Heures silencieuses”, pour que les personnes avec un trouble autistique ou hypersensibles puissent faire leurs achats en toute tranquillité. »

Decathlon Belgium

Sinon, cela peut entraîner des situations ennuyeuses

Les informations en ligne doivent toujours être à jour

  • Winkel Decathlon

    Sophie

    Project leader Diversity & Social Impact Decathlon Belgium

    "We hebben al verschillende situaties meegemaakt dat een klant online de verkeerde informatie meekreeg. Zo was er een groter persoon die een fiets wilde kopen. Via de website zocht ze verschillende informatie op, maar ter paatse werd duidelijk dat de fietsen het gewicht niet konden dragen terwijl dit wel zo op de website stond. Dit leidt natuurlijk naar vervelende situaties. Zo is er ook een voorbeeld van een mevrouw met afrohaar die een badmuts nodig had, zij kon binnen het aanbod van decathlon geen enkele badmuts vinden waarmee ze haar volledige kapsel kon bedekken. Ook dit werd uiteraard niet duidelijk meegegeven via de webshop. Hierop heeft Decathlon dan geanticipeerd en zelf een badmuts ontwikkelt voor personen met veel, dik haar of speciale kapsels."